Bosch Active Line 2018

Active Line 2018

A Bosch elektromos kerékpárgyártó részlege idén már nagyon korán 2017 közepén bemutatta újdonságait, melyek között szerepel a legkisebb motor harmadik generációja (Bosch Active Line Gen3). A 2018-as Active Line motor az elődjéhez képest jóval csendesebb a szabadonfutóval ellátott újfajta áttételezésnek köszönhetően. A motor nyomatéka 40Nm, ami valamivel elmarad az előd 48Nm-es teljesítményétől, de sík terepen és városi közlekedésre ez is tökéletesen megfelel.

Tapasztalatunk alapján Európában a piacon ma jelenlévő pedelec rendszerű ebike-ok nagy hányadát a Bosch középmotorok valamelyik változatával szerelik. Az Active Line motornak jelenleg a második generációja fut (Gen2).  Ennek hátránya, hogy a hajtómű kissé zajos, valamint a 25km/h-os sebességkorlátot elérve a motor nagy ellenállást fejt ki. Ez azoknak a kerékpárosoknak jelent hátrányt, akik főképp saját erőből teljesítenék a távot, és csak ritkán – egy nagyobb emelkedő előtt – kapcsolnák be a rásegítést.

Célközönség

Az új, 2018-as Active Line motort szinte teljesen áttervezték. Sajnos ez megjelenik a nyomatékban is, ami 40Nm-ben lett maximalizálva. Ennek következtében a kerékpárosnak nagyobb erőt kell kifejtenie egy-egy emelkedő esetén, mint korábban. Ezért ezt a motortípust a Bosch főképp sík terepekre és városi közlekedésre ajánlja.

Ajánlott terepviszonyok

 

Megjegyzés: felkerült viszont a Bosch termékpalettájára az Active Line Plus motor. Ez a rendszer beékelődött az Active Line és a Performance Line közé 50Nm-es nyomatékával.

Újítások

Az új hajtás jelentős karcsúsításon esett át. A régi 4,1kg-os motor helyett az Active Line 2018 csupán 2,9kg-ot nyom. Ez lehetőséget ad a gyártóknak, hogy könnyebb elektromos kerékpárokkal jöjjenek ki 2018-ban. A súlycsökkenés mellett az új motorok kb. 20%-al csendesebbek lettek.

A design is sokat változott, az elődhöz képest kerekebb, áramvonalasabb formavilág köszön vissza a harmadik generációnál. A design-t nemzetközileg is elismerték, mivel a Bosch ezzel a termékével megnyerte a 2017-es „reddot award” díjat. A motor az új kinézete mellett 25%-al kisebb elődjénél. Nem csak a kisebb méret, hanem a korábbi beépítési, rögzítési pontok meghagyása is a könnyebb integrálhatóságot szolgálja. A fejlesztők ezzel igyekeztek segítseni a kerékpárgyártókat.

Bal oldalon a régi jobb oldalon a 2018-as model

Hajtáslánc

A második generációs Bosch motorok, amelyek 2013-ban kerültek a piacra  még egy viszonylag bonyolult hajtáslánccal működnek. Nyolc fogazat csatlakozik egymáshoz, szabadonfutó nélkül. Ez sajnos érződik amikor az ember rásegítés nélkül teker. Az új Active Line Gen3 esetén már csak egy csatlakozás van a motor és a ferde fogazású műanyag kerék közzött, úgy, hogy egy görgős szabadonfutó is beépítésre került. Így egyrészt sikerült lecsökkenteni a működési zajt, valamint a motor ellenállását ami kikapcsolt állapotban vagy 25km/h felett jelenik meg.

Szenzorok

Az érzékelők terén nem történt jelentős változás, a motor ugyan olyan hatékonyan reagál a nyomatékváltozásra, mint eddig. Az intelligens 3-szenzoros rendszer másodpercenként 1000-szer vesz mintát, és továbbítja az a vezérlő egységnek, ezzel biztosítva a harmónikus teljesítmény karakterisztikát. Amint abbahagyjuk a tekerést, a szenzor villámgyorsan érzékeli a nyomaték lecsökkenését és a rásegítés megszűnik. Ugyanez történik ha rálépünk a pedálra. Pillanatok alatt rendelkezésre áll a beállított mértékű rásegítés. Más gyártók ebike rendszerei sok esetben csak  „második ütemben” reagálnak. Ez a késlekedés zavaró tud lenni például ha hirtelen kell gyorsítanunk, vagy lassítanunk egy-egy meredek emelkedők, vagy közlekedési lámpa esetén.

A komplex nyomatékszenzor, ami másodpercenként 1000 adatot közöl a kerékpáros viselkedéséről

Összegzés

Ha sokat közlekedsz kerékpárral, és nem kell hegyeket, nagyobb emelkedőket megmásznod, akkor a Bosch Active Line 2018-as modelje megfelelő lehet számodra. Az új erőátviteli rendszer könnyed, halk suhanást tesz lehetővé. Ezen felül az új Active Line rendszer ára is kedvezőbb, ami az ebike árában is megjelenik.

Viszont, ha gyakrabban kapaszkodnál fel nagyobb dombokra, hegyekre, vagy a 25km/h-ig történő rásegítés nem elegendő, akkor inkább egy másik hajtást ajánlanánk.

Az alábbi táblázatban megtalálhatod a 2018-as Bosch motorcsalád főbb paramétereit:

 

Amennyiben többet szeretnél megtudni a Bosch jövő évi Active Line motorjának felépítéséről, vagy kíváncsi vagy mit rejt a burkolat, úgy olvasd el a következő cikkünket is. Addig is nézd meg az alábbi videót a Bosch 2018-as újdonságairól.