Ebike és az autóipar kapcsolata

Kormánymű rendszer fő elemei:

  • kormány tengely
  • nyomatékszenzor
  • EPS vezérlő elektronika
  • háromfázisú villanymotor
  • akkumulátor
EPS kormányrendszer

amikor elfordítjuk a kormányt, nyomaték ébred a kormánytengelyen, amit a nyomaték érzékelő egyből észlel és adja a jelet az EPS /electric power system/ elektronikának (kormány szervo vezérlő elektronikája), az EPS feldolgozza a szenzorok által küldött infót (szögsebesség, nyomaték). Pillanatok alatt kiszámolja, hogy mekkora rásegítés szükséges, ennek függvényében az akkumulátorról felveszi a szükséges áramerősséget és továbbítja a háromfázisú villanymotornak. A villanymotor pedig el kezd forogni, eddig a pontig szinte teljesen úgy működik, mint a pedelec.

A kormány tengely, a pedelec hajtókar tengelyének felel meg. Ahogy erőt fejtünk a pedálra az nyomatékot ad a tengelyre (hasonlóan, mint az autóknál a kormánykerék a kormánytengelyre). Ahhoz hogy rásegítsen a hajtásunkra a pedelec rendszer, a nyomaték érzékelőnek kell információt küldenie az elektromos vezérlőegységnek. A vezérlőegység kiszámolja a gyártó által beállított karakterisztika és a felhasználó által beállítótt mód alapján hogy mekkora legyen a rásegítés mértéke, majd ezek után leveszi a szükséges áramot az akkumulátorról és továbbítja a háromfázisú motornak, ami elkezd forogni és fogaskerékáttéteken keresztül rásegít a tengelyre.

Pedelec rendszer fő elemei:

  • hajtókar tengely
  • nyomatékszenzor
  • EPS vezérlő elektronika
  • háromfázisú villanymotor
  • akkumulátor
Ebike rendszer

További érdekességek:

  • A pillanatnyi áramfelvétel egy Audi Q7-es esetén elérheti a 180Ampert, egy ebike esetében lehet akár 23Amper.

 

  • A vezérlőelektronika folyamatosan kommunikál mind a kormányra szerelt LCD kijelzővel, mind pedig az akkumulátoregységgel.  A kommunikáció a Bosch ebike rendszerek esetén hasonlóan az autóiparhoz CAN-buson keresztül zajlik.

 

  • Az autóiparban törekednek, hogy integrált rendszereket fejlesszenek ( a vezérlőegység közös alumíniumházban van a villanymotorral ), amivel  a környezeti hatásoknak jobban ellenáll. Az elektromos kerékpároknál is ugyanezt az utat követik, pár éve még külön volt a vezérlő, már szinte minden modellnél be van integrálva a motor mellé közös egységbe.

 

  • Alumíniumház mindekét esetben 2 részből áll, ami között egy tömítőgumi helyezkedik el, a csavarok meghúzása után a két fél összezár, és teljesen vízhatlanná válik.

Ebike trekking tesztek

FLYER TX 7.10

1.301.000Ft

A Flyer Mountainbike-Technik komplex hátsó lengőkara a még kényelmesebb közúti közlekedést segíti. A pedelec rendkívül kényelmes. A villa és a hátsó felépítmény nemcsak az útegyenletlenségeket teszi simává , hanem a kátyúkon is könnyen átgördül a kerék. Tesztvezetésünk alatt bizonyított a lengéscsillapító rendszer, hiszen a csomagtartóval sem vállt merevvé a váz.

A TX meghajtás meglepően mozgékony és ugyanakkor tökéletesen stabil az úton, a nyomatékos Bosch Performance meghajtás rendkívül pontosan forgatja a kereket gázadásra. A felszereltség és a megmunkálás pedig – a Flyer-hez méltóan – magasan az elvárások felett teljesít. A TX 7.10 rendkívül kényelmes hosszabb túrázásra, de mindennapi használatra is egy dinamikus és kényelmes kerékpárnak bizonyult.

 

 

 

Flyer TX

BERGAMONT E-HORIZON 8.0

867.000Ft

Már az első méteren azt tapasztaljuk milyen fontos a jó felfüggesztés a vezetési viselkedésben.

A Rock Shox Paragon teleszkóp csendesen az úton tartja a kereket mindegy, hogy gyors kanyarokban vagy macskaköves, esetleg murvás úton tekerünk. Az E-Horizon stabilan és jól irányíthatóan gurul. A csomagtartóra szerelt nehéz csomagok rontják a vezetési viselkedést gyorsan változó kanyarokban késve reagál, ennek az az oka, hogy a súlypont a csomagtartóra szerelt túlsúllyal hátrébb került.

A Bergamont kiváló felszereltséggel és letisztult design-nal rendelkezik.

A műanyag könnyen elcsavarodó sárvédókön kívül más kifogásolnivaló nincs a kerékpáron. Egy remek túrakerékpár egy nem túlbonyolított rásegítéssel a mindennapokra.

Bergamont horizon 8.0

CONWAY EMC 527

957.000Ft

Az EMC 527 szeszélyes élménykerékpár. A sárvédők ugyan nem biztosítják a maximális védelmet a a felfröccsenő víz ellen, viszont leszerelve egy sportos pedelec külsőt kapunk, ami mindennapi vagy könnyű terepes bringázáshoz teljesen megfelel.

A kompakt váz és a mélybarázdás 27,5 “-es gumiabroncsok felettébb alkalmassá teszik a Conway-t hosszú távú kerékpározásra. Ezt segíti az finom és könnyen állítható teleszkóp. Az 55 mm-es széles gumiabronccsal biztonságosan tartja az ebike elejét az úton és javítja a hajtást és a kényelmet a burkolatlan utakon. A Bosch Performance hajtással és a 11 sebességes láncváltóval felszerelt ebike még a hegyvidéki utakon is jól teljesít, a tárcsafékek pedig megbízhatóan fékeznek. A kerékpárral észrevétlen a suhanás nehéz táskák ellenére is.

CONWAY_e_EMC_527

 

Neuzer E-650B ebike teszt

Szeretjük, és örülünk, ha egy gyártó reagál a kéréseinkre, főleg ha később kijavítják az iránymutatásunk alapján a specifikációt. Ez a teszt még tavaly született egy alapvetően jó bringáról, de a féket sajnos arra a használatra amire a bringát szánták nem igazán lehetett használni. Ezt megírtuk a cikkben is, illetve jeleztük is a gyártónak, idén pedig meglepetésünkre lecserélték a féket a Shimano BR-M365-ös hidraulikus tárcsafékre, és visszakaptuk a gépet egy teszt erejéig.

Neuzer E-650-b kormány

A sejtésünk beigazolódott, egy fényévet javult az E-650B kezelhetősége, a féktáv a helyére került (elöl 180 mm-es tárcsa átmérő), a fékerő még az eplényi sípályán sem csökkent. Pont ennyi változtatás kellett ahhoz, hogy egy patent gép legyen belőle, és ezt sikerült meglépnie a Neuzernek. Köszönjük a bringások nevében!

Neuzer 650-b tárcsafék

Innentől pedig jöjjön az eredeti teszt szövege:

A Neuzer rengeteg bringát gyárt évente, de az elektromos kerékpárok piacára még csak most lép be – viszont rögtön több modellel! Most első ízben egy hegyikerékpárt kaptunk, amelyben egy itthon eddig ismeretlen hajtás dolgozik.

Neuzer E-650-b

Van néhány dolog, amit nehéz gyártani. Ilyen a komoly karbonvázas országúti bringa vagy az össztelós kerékpár. De ezek közé sorolnánk az elektromos rásegítésű, azaz pedelec kerékpárokat is. Nem elég, hogy kell egy monti váz, de ebbe tegyünk 4-5 kilót valahová középre, az egész bringa legyen kompakt, jól kezelhető és lehetőleg merev, ellenben nem kényelmetlen. Hazai piacon pedig a kedvező ár sem árt…

Neuzer 650-b bafang

Szóval ezen a területen próbálkozott az esztergomi székhelyű/gyártású Neuzer a piacra lépéssel. Nézzük először a bringa „lelkét”, az elektromos hajtást. Ez a Bafangtól érkezik, ami sokaknak itthon ismeretlen lehet, nem is volt még nálunk teszten. Közel tíz éve követem a pedelec kerékpárok fejlődését, és a Bafang már a kezdetektől jelen van ezen a piacon, jellemzően a belépő kategóriát erősítik, de ha darabszámra nézzük, akkor valószínűleg több darabot értékesítenek, mint a nagynevű gyártók összesen. A távol-keleti cégekben az a jó, hogy ha van is weboldaluk, akkor az vagy helyi nyelven készül, vagy a rajta lévő infóknak közük sincsen az aktualitáshoz. Ebben a Bafang sem különbözik, de szerencsére kint voltak az Eurobike kiállításon, így sikerült velük beszélni, illetve belenézni a motor belsejébe. Bár lefotózni nem engedték, de elmondható, hogy ránézésre nem látsz több műanyag alkatrészt mint egy Bosch vagy Shimano rendszerben. Nyilván millió egyéb máson is múlik egy pedelec hajtás minősége és tartóssága, de ha valaki bolyongott már a Zeppelin Halle „noname” gyártói között, akkor láthatja a különbséget…

Egy Max Drive System fedőnevű motor került bele, 250 W-os teljesítménnyel és 80 Nm-es nyomatékkal. Ez utóbbit nem tudtuk lemérni, de érzésre ha annyi nem is jön ki belőle, de nagyjából stimmelhet az adat. Az akkumulátor 380 Wh-s, ami azért kicsit „vékonyabb”, mint az itthon megszokott 400 és 500 Wh-s konkurensek. Sebesség és nyomaték szenzort is tartalmaz a szett, sőt megfejelték IP65-ös víz és porvédelemmel, így nem lesz gond vele. Többször lemostam slaggal, meg sem kottyant neki, de ezt azért el is vártam egy hegyikerékpártól.

Neuzer E-650-b kijelző

A kijelző hozza azt a minőséget amit elvárunk, de a kezelőszerv azért inkább hasonlít egy 1996-os Nintendo-éra mint egy 21. századi cuccra. Bár ha belegondolok a „nagy” Shimano-nak is sikerült hasonlót alkotnia, tehát szavunk sem lehet. Igazából talán a Brose vezérlője mondható etalonnak ezen a téren, de náluk szerintem a pedelec szett többe kerül, mint ez a bringa kompletten.

A Neuzer E-650B monti váza alumíniumból készül, a kábeleket kívül vezették, de ez csak a szokásos váltó+fékre igaz, az elektromos „madzagok” a vázban haladnak. 650B-s azaz 27.5”-os kerekekkel készül, és a mai kor követelményeinek megfelelően tárcsafékes. Villája Suntour XCM modell, amin az egyetlen állítási lehetőség a rugó előfeszítése. Váltórendszere 9 sebességes Shimano Altus 9, mivel elöl szimpla tányér van, ahogy az a pedelec-eken már megszokott. A kerekek hagyományos gyorszárasak, nem átütő tengelyesek, a rajtuk lévő Kenda gumik a nehéz terep kivételével mindenhol helyt állnak, oldaltartásuk rendben van. A fékezésről Zoom hidraulikus tárcsafék gondoskodik.

Neuzer E-650-b gumi

Nem vártam sokat a Bafang rendszertől, és ez hiba volt. Ha lenne három ugyanolyan bringa, amelyen le van takarva a Bosch, Shimano és Brose rendszer, akkor nem vagyok benne biztos, hogy ki tudnám szúrni melyikben van ez a szett. Őszintén meglepett mennyire jól működik, mennyire erős, bár pont a Brose 80 Nm-es nyomatékára visszaemlékezve, ebben talán nincsen annyi, de az is lehet, hogy a vezérlés van másképpen megírva. Öt fokozatban állítható a rásegítés, viszont az első fokozat annyira minimális, hogy maximum tömegben való araszoláshoz való. Onnantól viszont rendben vannak a lépések, sőt az ötödik már-már túl sok ehhez a bringához – legalábbis terepen.

A hatótávolság kérdése egy érdekes téma, és ide kerül a Bafang szett egyetlen fekete pontja. A vezérlőegység nem szolgáltat adatot arról, hogy a jelenlegi rásegítési fokozat használatával mennyi a még megtehető táv. Egyetlen támpont az egyébként sok szegmensből álló akku töltöttség kijelző lenne. Elsőre azt mondtam sebaj, legalább nem 5 részre osztott mint a Bosch Intuvia-n, hanem sokkal több vonalkából áll. Igenám, de valahogy semmi köze nincsen az aktuális töltöttségnek a valósághoz. 8 km emelkedő után Dobogókőn azt mutatta, hogy a fele töltés elfogyott, kicsit meg is ijedtem, hogy ez picit kevés lesz így. Viszont pár fotó elkattintása után, meglepődve láttam, hogy most már csak egy egység hiányzik a telihez. Lefelé gurulva, mindenféle pedálozás vagy rásegítés nélkül is változott a kijelzőn az akku töltöttsége, így ezen azért nem ártana még dolgozniuk. Viszont kibírt 50 km-t terepen, ami mindenképpen becsületére legyen mondva. Nem tudom hol a vége, mert nem szerettem volna egy lemerült akkuval valahol a hegyen maradni. Olyan 60 km biztosan van benne – feltéve, ha nem maxon hajtod. Ez pedig bőven elég egy átlag bringásnak.

Az E-650B geometriája telitalálat, élmény (lenne) vele terepen menni, kiválóan fordul, tényleg mintha egy felső kategóriás monti lenne. De sajnos itt van a “de”. A specifikációban itt-ott kilóg a lóláb! A teló kevés bele: már ha terepen akarod használni és ez ugye egy monti. A csillapítás hiánya nagyot rúg vissza, egyszerűen nem ebbe a gépbe való. Elmegy városban, meg földutakon használt alap montiban is okés, de ez a bringa megérdemelne egy levegős rugózású, csillapítással ellátott XCR-t. Sőt a rugóval nincs is gond, mert nagyon szépen mozog, de a csillapítás nagyon hiányzik belőle. A másik gondom a fék, ami szintén jó egy trekkingre való, de nem igazi montis terepre. Értem én, hogy megpróbálták az árat alacsonyan tartani, de inkább szánjuk rá azt a plusz 40 000 körüli összeget! Mert ez a bringa megérdemli!

Az árcédula baráti rajta (ennyiért újonnan nem kapsz minőségi pedelec-et), a hajtás abszolút jó, a geometriát csak dicsérni tudom. Kár volt elrontani ezzel a két dologgal. Ebben a formában annak ajánlanám, aki most ismerkedik az elektromos bringák világával, és egy kedvező árú, de már bőven a „kínai” szint fölötti gépet szeretne venni. És főleg aszfalton vagy néha földutakon használja. Benne van a “boogie” komoly terepre is, csak még a boltban dobj rá egy kicsit és cseréltesd le amit írtam!

Forgalmazó: Neuzer Kft.

Elérhetőség: www.neuzer.hu

Ajánlott fogyasztói ár: 548.999 Ft  Akciós ár: 490.000 Ft